Úvod Média

Rozhovor z časopisu reportér s Marcelem Souralem

20. 01. 2025

Před třiceti lety zakládal stavební firmu, dnes patří jeho skupina Trigema mezi významné tuzemské developery. Stojí za známými pražskými projekty jako Fragment nebo
Lihovar. Před lety se Marcel Soural pustil i do provozování zimních středisek, v roce 2023 vstoupil do jednoho z největších českých resortů, Rokytnice nad Jizerou.


V Rokytnici nad Jizerou jste začali druhou zimní sezonu. V čem bude jiná než ta první?
Vstoupili jsme tam koncem září 2023 a ta první sezona byla taková hodně narychlo. Teď jsme si to osahali a zjistili, jak to funguje. Pro letošek byla těch novinek celá řada. Můžeme začít u toho, že máme dvě nové rolby Prinoth Leitwolf X z Itálie, které v sobě mají naimplementovaný odečet výšky sněhu pomocí satelitu.

Jak to funguje?
V létě se nasnímá kopec z letadla nebo dronu, pak se udělá přesný model. A pak se v zimě jen odečítá poloha rolby ze satelitu a tím se zjistí výška sněhu a jak se s ním hospodaří. Nové technologie už umožňují i to, že rolbař vidí, kolik sněhu je čtyřicet nebo padesát metrů před ním.

Takže s ním může hospodařit...
Lyžaři většinou sníh nahrnou na kraje sjezdovky, kde se moc nejezdí. Rolbaři pak vidí, jakou tam mají zásobu, mohou s tím pracovat a vlastně tak udržet sjezdovku déle v provozu.

Zdá se, že sníh je na horách poslední dobou skutečně vzácné zboží.
To skutečně je. Proto by nestačilo opatřit jen ty chytré rolby. Pořídili jsme i tři moduly SnowFactory, což je vlastně výrobník sněhu, funguje ale na jiném principu než sněžná děla.

Četl jsem o něm, máte ho na Monínci. Dělá vlastně takové malé šupinky ledu.
Velkou výhodou je, že pro výrobu nepotřebuje teplotu pod nulou, může dělat sníh i při plus patnácti. A navíc je ten sníh uvnitř chladnější a sušší, a tím pádem déle vydrží. Na Monínci máme pět modulů, každý má kapa- citu sto kubíků za den. S těmi moduly dokážeme garantovaně vysněžit sjez- dovku o délce 600 metrů. Je to samo- zřejmě brutálně drahé. Na podzim jsme vysněžili polovinu z 1 200 metrů dlouhé sjezdovky a na těch šesti stech metrech se u nás jezdilo nejdříve v celé republice, už od 17. listopadu.

Což je trochu kuriózní vzhledem k tomu, že se jedná o kopec ve středních Čechách.
Ale zase není v národním parku, takže nenaráží na podobná omezení jako třeba Rokytnice. Tam jsme s Krnapem vyjednali tři moduly, které máme na dojezdech sjezdovek, kde je to nejvíce potřeba. Protože pokud přijdete o sníh na dojezdu, je vám ten nahoře na kopci k ničemu.

Změny provázely i systém parkování. Proč?
Nainstalovali jsme sofistikovanější závorový systém na parkoviště, který rozpozná SPZ aut. Ty jsme propo- jili se skipasy, takže ti, kdo u nás lyžují, mají parkování zdarma v ceně a ti ostatní nám za parkování něco zaplatí, protože de facto zabírají místa určená těm lyžujícím. Připravili jsme také rebranding celého lyžařského byznysu pod názvem Nahoru.

Kontaktní formulář

Odesláním formuláře přijímám podmínky zpracování osobních údajů společností Trigema - jejich zpracování proběhne za účelem zaslání odpovědi na zadaný podnět a případné vytvoření obchodní nabídky.