Před třiceti lety zakládal stavební firmu, dnes patří jeho skupina Trigema mezi významné tuzemské developery.
Stojí za známými pražskými projekty jako Fragment nebo
Lihovar. Před lety se Marcel Soural pustil i do provozování zimních středisek, v roce 2023 vstoupil do jednoho
z největších českých resortů, Rokytnice nad Jizerou.
V Rokytnici nad Jizerou jste začali druhou zimní sezonu. V čem bude jiná než ta první?
Vstoupili jsme tam koncem září 2023 a ta první sezona byla taková hodně narychlo. Teď jsme si to osahali a
zjistili, jak to funguje. Pro letošek byla těch novinek celá řada. Můžeme začít u toho, že máme dvě
nové rolby Prinoth Leitwolf X z Itálie, které v sobě mají naimplementovaný odečet výšky sněhu pomocí
satelitu.
Jak to funguje?
V létě se nasnímá kopec z letadla nebo dronu, pak se udělá přesný model. A pak se v zimě jen odečítá
poloha rolby ze satelitu a tím se zjistí výška sněhu a jak se s ním hospodaří. Nové technologie už umožňují
i to, že rolbař vidí, kolik sněhu je čtyřicet nebo padesát metrů před ním.
Takže s ním může hospodařit...
Lyžaři většinou sníh nahrnou na kraje sjezdovky, kde se moc nejezdí. Rolbaři pak vidí, jakou tam mají zásobu,
mohou s tím pracovat a vlastně tak udržet sjezdovku déle v provozu.
Zdá se, že sníh je na horách poslední dobou skutečně vzácné zboží.
To skutečně je. Proto by nestačilo opatřit jen ty chytré rolby. Pořídili jsme i tři moduly SnowFactory, což
je vlastně výrobník sněhu, funguje ale na jiném principu než sněžná děla.
Četl jsem o něm, máte ho na Monínci. Dělá vlastně takové malé šupinky ledu.
Velkou výhodou je, že pro výrobu nepotřebuje teplotu pod nulou, může dělat sníh i při plus patnácti.
A navíc je ten sníh uvnitř chladnější a sušší, a tím pádem déle vydrží. Na Monínci máme pět
modulů, každý má kapa- citu sto kubíků za den. S těmi moduly dokážeme garantovaně vysněžit sjez- dovku
o délce 600 metrů. Je to samo- zřejmě brutálně drahé. Na podzim jsme vysněžili polovinu z 1 200 metrů
dlouhé sjezdovky a na těch šesti stech metrech se u nás jezdilo nejdříve v celé republice, už od 17. listopadu.
Což je trochu kuriózní vzhledem k tomu, že se jedná o kopec ve středních Čechách.
Ale zase není v národním parku, takže nenaráží na podobná omezení jako třeba Rokytnice. Tam jsme s Krnapem
vyjednali tři moduly, které máme na dojezdech sjezdovek, kde je to nejvíce potřeba. Protože pokud přijdete o
sníh na dojezdu, je vám ten nahoře na kopci k ničemu.
Změny provázely i systém parkování. Proč?
Nainstalovali jsme sofistikovanější závorový systém na parkoviště, který rozpozná SPZ aut. Ty jsme propo-
jili se skipasy, takže ti, kdo u nás lyžují, mají parkování zdarma v ceně a ti ostatní nám za parkování
něco zaplatí, protože de facto zabírají místa určená těm lyžujícím. Připravili jsme také rebranding
celého lyžařského byznysu pod názvem Nahoru.