Úvod Média

Jedno razítko, jedno řízení, jeden rok? Ani jedno se nenaplní, nevěří developer Soural

09. 04. 2024

Poptávka po bytech po loňském propadu opět roste. Za tím stojí hlavně mírné zlevnění hypoték. Podle developera, zakladatele a majitele společnosti Trigema Marcela Sourala je bytů v Česku prostě málo. A víc se jich nestaví kvůli tomu, že celý povolovací proces třeba v Praze trvá sedm až deset let. Výrazné zkrácení této doby by přitom mohlo byty zlevnit o 10 až 15 procent, uvedl Soural v rozhovoru pro pořad Peníze a vliv Českého rozhlasu Plus.


Zaznamenali jste už, že opět roste poptávka po bytech v letošním roce?
Postupně se poptávka vrací a klienti k nám chodí čím dál častěji. My to registrujeme hlavně ze strany hypotečních bank, kam klienti chodí prvně, aby si zjistili, kolik zdrojů mohou utratit. A teprve potom, když to s jistotou vědí, tak si jdou vybrat a koupit daný byt.

Takže za vás se dá říct, že mírné zlevnění hypoték stojí za oživením poptávky po bytech v Česku?
Rozhodně ano. Hypotéky jsou klíčem rezidenčního trhu.

Když roste poptávka, tak to samozřejmě táhne nahoru i ceny. Ceny bytů přitom rostou i přesto, že už teď podle indexu Eurostatu, který srovnává vývoj cen bydlení proti roku 2015, máme za posledních osm let skoro nejrychleji rostoucí ceny bytů v Evropě. Jsme na druhém místě po Maďarsku, ceny u nás se za tu dobu víc než zdvojnásobily. Jak si to vysvětlujete? Co se tady na trhu děje? 
Pravda je, že od roku 2015 do loňského roku ty ceny opravdu velmi vzrostly v procentuálním vyjádření. My se domníváme, že ta příčina je jenom jedna, a to, že je tu nedostatečná nabídka. Prostě čeho je málo, to je drahé. Pokud by se více stavělo a nabídka byla dvojnásobná, ne-li trojnásobná, ceny by se stabilizovaly a byly by dlouhodobě udržitelné. Ne-li že by někdy i klesly.

Celý rozhovor si můžete přečíst ZDE.

Kontaktní formulář

Odesláním formuláře přijímám podmínky zpracování osobních údajů společností Trigema - jejich zpracování proběhne za účelem zaslání odpovědi na zadaný podnět a případné vytvoření obchodní nabídky.