Odvaha a vize, které se šéf holdingu Trigema Marcel Soural drží, oceňují jak ti, s nimiž na přípravách projektu Fragment podílí, tak ostatní z oboru. To ostatně platí i pro celou Trigemu, kterou za více než čtvrtstoletí vybudoval. Z původně malé stavební firmy až v holding s miliardovým obratem.
Rozhovor s Marcelem Souralem o projektu Fragment, který se bude nacházet v pražské části Karlín poblíž Invalidovny.
Zaslouží si Praha moderní architekturu?
Architektura je vždy odrazem své doby. V Praze je takovým symbolem, který tu po roce 1989 vyrostl, bohužel asi jen Tančící dům. Jinak je většina ostatních nových budov stejných, nebo podobných. Praha má přitom ve srovnání s řadou jiných měst ve světě skvělou a neopakovatelnou atmosféru. Doufám, že i díky našemu projektu se Praha dostane v mezinárodním srovnání opět na výsluní.
Myslíte si, že by mělo být součástí architektury také umění?
V architektuře měla umělecká díla vždy svoji podstatnou roli. Vždyť i samotná architektura je svým způsobem umění. Ani v architektuře se však nesmí zapomenout na účel, kvůli němuž vzniká.
Jak je to náročné skloubit práci architektů a umělce?
Je to samozřejmě komplikované. Je to skupina, která se musí dohodnout, jak bude výsledek vypadat. Každý, kdo se na tom podílí, chce přitom vnést do společné práce svůj výraz. Zároveň je to ale inspirativní cesta. Je podstatné, abychom se takových cest nebáli.
A váš vztah ke Karlínu a Invalidovně?
Zhruba 11 let jsme tam bydleli. V Kaizlových sadech jsem učil naše děti jezdit na kole. Vše pak změnily povodně. Je to pro mě svým způsobem zadostiučinění, že se sem nyní vracím.
Jak do toho zapadá Fragment?
Je na okraji Karlína a sousedí s památkovou zónou. Po dokončení stavby bude samozřejmě respektovat výšku okolních budov. Fragment bude s Karlínem a Invalidovnou celkově úzce propojený.
Co bylo na začátku projektu Fragment?
Nejdříve to byla možnost využít pozemek, který se nabízel. Pak jsme si vybrali studio Qarta architektura, aby nám připravilo návrh, jak by vše mohlo vypadat. První studie se nám moc nelíbily. Chtěli jsme něco výjimečného, co by se stalo novou dominantou města. Lokalita je to jedinečná. Na jedné straně sousedí s Rohanským nábřežím, na druhé pak s Invalidovnou a přilehlými parky. Hodně jsem tehdy spolupracoval s Davidem Černým, který měl ambici vstoupit i do větších projektů. Jirka Řezák z Qarty proto z polystyrénových desek postavil model a společně jsme se sešli v jedné restauraci na Kampě.
David namítal, že projektu něco chybí. Zavolali jsme si tedy šéfkuchaře, který přinesl velký nůž. David do modelu na místě vyřezal finálnější tvar.
Pro koho je Fragment určený?
Zejména pro ty, kteří jsou nezávislí na cizích rozhodnutích. Pro takové, co vědí, co chtějí.
Jak vy sám vnímáte vaši práci? Je to o poslání, intuici nebo snad ještě o něčem dalším?
Asi většina se snaží dělat svoji práci tak, aby byla dobře odvedena a uživila je. Dáváme tak něco lidem okolo sebe. V tomto smyslu se určitě jedná o poslání. Development je současně hodně o ekonomice. Žádný developerský projekt by neměl být ztrátový. Třeba u umělce je to trochu jiné. Ten ve své práci preferuje umělecký výraz. Jen ti nejúspěšnější z umělců pochopili, jak s developerem spolupracovat. Ti pak také logicky patří k těm nejvyhledávanějším.