Úvod Média

Nemovitosti se budou ještě více digitalizovat

26. 05. 2021
Výběr bytu se v poslední době odehrává především na internetu. Pandemie koronaviru tento trend ještě uspíšila. Inzertních portálů najdete v on-line prostředí velké množství. To ale neplatí o agregátorech.

Flatzone nabízí tisíce rezidenčních nemovitostí z více než 500 projektových webů. S projektovým manažerem Vítem Souralem jsme se bavili nejen o tom, co vše tento agregátor dovede.


Serverů, které nabízí nemovitosti, je relativně dost. V čem je Flat Zone jiný?


Pod pojmem „server, který nabízí nemovitosti“ si každý pravděpodobně představí nejznámější české portály jako Sreality nebo iDNES Reality, které vystavují jakýkoliv typ nemovitostí, tedy byty, domy, pozemky, komerční nemovitosti od uživatelů, kteří tam za inzerci platí. Vyhledávač Flat Zone se liší ve dvou zásadních aspektech. Tím prvním je, že se nejedná o inzertní portál, ale agregátor. Projekt není závislý na inzerentech, kteří do vyhledávače vkládají nemovitosti. Agregátor si nabídku nemovitostí stahuje z veřejně dostupných zdrojů sám. Tímto způsobem je možné docílit téměř stoprocentního pokrytí celého trhu, čehož klasické inzertní portály nejsou schopné dosáhnout. Vyhledávač Flat Zone se zároveň zaměřuje primárně na trh developerských projektů, což přitahuje uživatele hledající nové bydlení. To developerům generuje velice kvalitní návštěvy na jejich projektových webech, na které ve vyhledávači odkazujeme.


Jaký je z pohledu nabídky nemovitostí český internet? Lze to nějak srovnat se zahraničními portály?


Fungování inzertních portálů je ve všech zemích více méně stejné – prodávající nebo zprostředkovatelé vystaví inzerát, kupující ho najdou a nemovitost koupí. Stránky se musí adaptovat na místní legislativu a jiná specifika, která podnikání ovlivňují. Napadá mě například možnost propojení nabídkových dat s daty z katastru nemovitostí. Ve Velké Británii nebo ve Spojených státech je to běžné, při psaní inzerátu se napojíte na databázi v katastru a vyberete si záznam bytu, který aktuálně prodáváte. Na stránkách inzerátů je poté k dispozici automaticky generovaná informace o historických transakcích nebo pronájmech této jednotky. Porovnání mezi nabídkou a transakcí je díky tomu viditelné na jednom místě. Takové propojení je u nás zatím velmi obtížné. Další rozdíl představuje dostupnost informací v cenících developerských projektů. V Česku je naštěstí zvykem vystavovat většinu nabízených bytů společně s mnoha parametry veřejně na projektových webech. Naproti tomu třeba v Anglii se do veřejné nabídky vypustí jen hrstka ukázkových bytů, zbytek bytů se dá získat z těžce dostupných katalogů.


Původně jste začínali s nabídkou novostaveb. O co se posléze Flat Zone rozšířil?


V průběhu posledních dvou let jsme přidali spoustu nových produktů, které návštěvníkovi šetří čas nebo rozšiřují jeho povědomí o realitním trhu. Pro kupující a realitní profesionály jsme spustili automatický odhad ceny nemovitostí, agregátor novinek z realitního trhu, zpracováváme fakta z trhu nebo kvartálně aktualizované lokalitní reporty všech pražských správních obvodů. Pro firmy jsme na začátku tohoto roku spustili datovou platformu, přes kterou je možné na pár kliknutí generovat analýzy akvizičních příležitostí nebo monitoring konkurence.


Loni jste přišli s Podpultovkami. Na čem je tato služba založena?


Podpultovky spojují náš automatický oceňovací algoritmus a manuální kontrolu všech inzerátů. Je to ideální nástroj pro investory, kteří na trhu hledají výhodné příležitosti a nemají dostatek času se analýzám věnovat. Každý den se na inzertních portálech v Praze objeví desítky až stovky nových bytů. My zkontrolujeme správnost zadaných dat a zhodnotíme stav bytů dle fotografií a popisu. Ke každé nemovitosti připíšeme 10 nových parametrů a cenu vyhodnotíme přes náš algoritmus. Analytici následně vyhodnotí rozdíly v hodnotě a aktuální ceně, a pokud je výpočet v pořádku, byt se dostane do databáze Podpultovek, ze které naši investoři čerpají.


Jaká je zhruba návštěvnost vašich stránek?


Na začátku minulého roku byla návštěvnost zhruba 8 000 uživatelů měsíčně, dnes se pohybujeme kolem 20 000 uživatelů měsíčně.


Máte nějak podchyceno, kdo vás navštěvuje nejčastěji?


Primárně nás navštěvují zájemci o bydlení a profesionálové z trhu. Částečně se nám potvrzuje známá teorie, že ženy dělají rozhodnutí o bydlení a muži platí. Z našich statistik zjišťujeme, že 56 % ze všech uživatelů jsou ženy. Nejvíce z věkové kategorie od 25 do 34 let. Rozhodnutí o koupi nové nemovitosti je velmi časově náročné, proto 34 % všech uživatelů, kteří Flat Zone někdy navštívili, se k nám dlouhodobě vrací zpět.


Mezi poptávajícími je velký zájem především o menší byty. Registrujete i na Flat Zone, že se návštěvnost soustřeďuje hlavně na takové jednotky?


V Praze ano. Realita je taková, že se cena za metr čtvereční v Praze za posledních pět let zvýšila na téměř dvojnásobek. Platy se lidem o tolik nezvýšily, a proto lidé musí hledat menší byty. Neznamená to tedy, že by lidé v menším bydlet chtěli, ale musejí. Za poslední tři roky se průměrná prodávaná výměra zmenšila o 7 m2. Nabízená výměra se zmenšila dokonce o 13 m2. Mimo Prahu jsou nejpopulárnější dvoupokojové a třípokojové byty, protože jejich ceny nejsou vzhledem k místním platům ještě tak vysoké, jako je tomu v Praze.


Kolik je vás v týmu a podle čeho si nové kolegy vybíráte?


V týmu je nás aktuálně osm. Pět z nás se stará o technickou stránku projektu, zbytek o obchodní a marketingové záležitosti. Při nabírání nových kolegů si vždy určitým způsobem otestujeme schopnosti uchazečů v doméně, na kterou hledáme kolegu. Mimo to také vyžadujeme alespoň základní znalost nemovitostního trhu. Dalším důležitým aspektem je, jestli se nový kolega dobře začlení do kolektivu a jestli se chce učit novým věcem.


Spolupracujete i s nějakými sdruženími či firmami? Pokud ano, o jakou oblast spolupráce se jedná?


Jsme členy československé Proptech asociace, díky níž se účastníme pravidelných rezidenčních setkání, připravujeme společné PR výstupy nebo si navzájem pomáháme v zefektivnění obchodních činností. Se společnostmi Realpad a Lekvi jsme založili konsorcium, skrze které nabízíme developerům komplexní prodejní služby včetně analýz a CRM systému. Díky projektu Realitymorava.cz máme také možnost na Flat Zone ukazovat nabídku secondhandových bytů. S Hypoteční bankou spolupracujeme na hypotékách na tipařské bázi. Rádi také spolupracujeme s novináři. Například portál Estav.cz využívá naše data k vytvoření a aktualizaci informační cenové mapy o nemovitostech ve všech krajích a jejich největších městech.


Kam se bude podle vás nemovitostní internet ubírat v dalších letech?


Nemovitosti se budou určitě více digitalizovat. Můžeme očekávat méně soukromých nabídek a větší transparentnost trhu. Vedle nabídek se bude digitalizovat i celý nákupní proces. Například společnost Trigema jako jeden z mála developerů na československém trhu nabízí on-line rezervaci nemovitostí. Koupě celé nemovitosti je další logický krok. Dalším trendem na trhu je automatizace. V posledních letech přibývá nástrojů, které realitním profesionálům práci usnadňují. Jde mimo jiné o tyto služby – distribuce na inzertní portály, tvorba reklam, zápis do katastru nemovitostí atd. Takové nástroje dokážou lidem usnadnit desítky hodin práce a zvýší tak jejich efektivitu, což vnímám jako velmi důležité. Dalším krokem jsou inovace jako řešení, které je založené na virtuální nebo smíšené realitě. Zapomenout nelze ani na dynamické cenové modely nebo nástroje, které investice do nemovitostí dále ulehčují.

Kontaktní formulář

Odesláním formuláře přijímám podmínky zpracování osobních údajů společností Trigema - jejich zpracování proběhne za účelem zaslání odpovědi na zadaný podnět a případné vytvoření obchodní nabídky.